Information för nybörjare och deras föräldrar

Närpes Skolmusikkår är en av Finlands största och mest kända ungdomsorkestrar, och omfattar idag ca 175 musikanter och drillflickor i åldern 10-18 år. Musikkåren har bl.a. turnerat i ett tiotal länder i Europa, uppträtt för kungar och presidenter, gett ut fyra skivor, uppträtt många gånger i radio och TV och de senaste åren gjort flera shower och många konserter tillsammans med kända artister. Skolmusikkåren grundades 1958 av Frans Mattans. Idag är Anders Teir är heltidsanställd av Närpes stad för att leda musikkåren musikaliskt och administrativt. Styrelseordförande är Kurt Håkans.

Andra fritidsaktiviteter samtidigt?

Många av musikkårens nuvarande medlemmar är också med i andra fritidsaktiviteter. Med litet tidsplanering och flexibilitet från alla inblandade parter går det bra. Ibland krävs dock att man prioriterar musikkåren framför andra aktiviteter, t.ex. vid konserter och viktiga övningar. Den verksamhet som föranleder mest krockar är ishockey, eftersom både musikkåren och hockey har intensiv säsong samtidigt. Men det finns nu ett antal hockeyspelande barn i musikkåren och det har i allmänhet gått bra att kombinera.

Vissa barn spelar redan andra instrument i musikinstitutet Legato. Det är inte meningen att locka bort dem från Legato, men eftersom musikkåren kan sägas vara en “halvkommunal” institution bör alla barn få en chans att komma med. De själva och föräldrarna får sedan avgöra vad som för dem är en lämplig mängd fritidsaktiviteter.

En allmän erfarenhet som gjorts under årens lopp är, att vissa motiverade barn som redan har flera olika saker i veckan hinner också med spelandet, medan andra vill ha få eller inga aktiviteter.

Val av instrument

Alla som börjar spela kommer att genomgå lämplighetstest. Olika personer passar nämligen för olika instrument, beroende på t.ex. tänder, bett o.dyl., och mycket är vunnet om man börjar spela ett instrument som man har goda naturliga förutsättningar för.

Naturligtvis får man också komma med motiverade önskemål om instrument, vilka vi om möjligt försöker uppfylla. Lämplighet och tillgången på instrument och lärare avgör.